به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی، حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه هزینه عوارض فرودگاهی در پروازهای داخلی بر روی بلیت هواپیما هفت هزار تومان و در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان است، گفت: این نرخ هفت سال است که تغییر نکرده و ما پیشنهاد افزایش این نرخ به ۵ درصد در پروازهای داخلی و ۷ درصد در پروازهای خارجی را داده ایم.
سیدی گفت: تاکنون چندین بار درخواست افزایش هزینه عوارض فرودگاهی بر روی بلیت هواپیما داده ایم. آخرین افزایش عوارض فرودگاهی در سال ۹۴ بوده و تاکنون با وجود پیشنهادهای ارائه شده افزایش نداشته که این افزایش قیمت، امسال در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص مطالبات از شرکت های هواپیمایی نیز گفت: با پیگیریهای انجام شده تمامی ایرلاینها بدهی خود را تقسیط و یا صفر کرده اند، اما هنوز سه ایرلاین دیگر بدهکارند.
سیدی همچنین با اشاره به پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بهسازی باند ۲۹چپ مهرآباد، گفت: این پروژه تا یک ماه آینده بهره برداری میشود.
به گفته وی هم اکنون فرودگاه مهرآباد ظرفیت ۱۵میلیون مسافر را دارد که تا سال آینده این رقم به ۱۸میلیون مسافر میرسد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه طبق اساس نامه، امکان ساخت فرودگاه جدید وجود ندارد، اظهار داشت: کشور نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما دارد و فرودگاهها را برای این ظرفیت آماده می کنیم.
گفتنی است؛ نرخ عوارض فرودگاهی در حالی از هفت سال گذشته بدون تغییر مانده است که قیمت های بلیط هواپیما طی چند نوبت افزایش یافته است. علاوه بر این با توجه به اینکه بخشی از خدمات به مسافران هوایی در ترمینال های فرودگاهی داده می شود، و هزینه های نگهداری از فرودگاه ها با توجه به افزایش قیمت ها، بالا رفته است، لذا به نظر می رسد باید نقطه پایانی بر این عدم تغییر گذاشت و برای ارتقای خدمات فرودگاهی به مسافران، تعرفه آن را نیز افزایش داد.